Hardlopers lopen vaak te ver voorover gebogen. Die houding nemen we waarschijnlijk mee van het werken achter de PC en het vele zitten wat de moderne mens doet. Het is echter veel beter om rechtop of heel licht voorovergebogen te lopen. Daardoor ga je efficiënter lopen, je verbruikt minder energie en je vergroot je longinhoud.

Ontspan je schouders en kijk een tiental meters voor je uit naar de grond. Houd je armen losjes naast het lichaam en zwaai de armen rustig mee in de looprichting. Maak van je handen een lichte vuist alsof je een ei vasthoudt, wat niet mag breken.

Over het landen op de voorvoet, middenvoet of hak bestaan vele meningen. Ik ben van mening dat je moet doen wat het beste bij jou past en wat je van nature doet. Alleen met een goede opbouw en met de hulp van een ervaren trainer kun je de landing eventueel langzaam proberen te veranderen. 

Veel atleten lopen op de voorvoet en daar loop je wellicht wel sneller mee. Maar dat is wel belastend voor met name de kuitspieren en de achillespezen. Veel recreanten daarentegen landen op de hak of middenvoet. In beide gevallen is het raadzaam om niet te grote passen te nemen en de voeten onder het lichaam te plaatsen. Beter een kleinere pas met een hoge frequentie dan een langere pas met een lagere frequentie.

Tijdens de trainingen raak je op een gegeven moment vermoeid en vaak gaat juist dan de looptechniek achteruit. Probeer ook dan om technisch zo goed mogelijk te lopen. Je kunt je houding eventueel controleren als je langs gebouwen of winkels loopt met spiegelende ramen. In de natuur is dat uiteraard niet mogelijk. Neem dan af en toe deze tips even door en probeer rechtop te lopen,de ontspanning er in te houden en de passen klein te houden.

Succes met deze tips over de loophouding!