Hard en veel trainen heeft geen zin. Behalve als….ja, behalve als wat?

Laat ik eerst uitleggen wat hard trainen eigenlijk betekent alhoewel de lengte van een blog hierin wel beperkend is. Trainen heeft vrij veel facetten en daarom zijn er ook veel verschillende visies hoe je nu het beste kunt trainen. In mijn voorbeeld gaat het erom een langere afstand, laten we zeggen plus 15 kilometer, zo snel mogelijk te gaan afleggen.

Een trainingsschema zal erop gericht zijn de verschillende intensiteitszones die nodig zijn om beter te worden en in vorm te raken zo goed mogelijk op peil te krijgen. Dat betekent dat je voldoende aerobe uithoudingsvermogen (duurvermogen) moet verkrijgen, een tijd “ïn het rood moet kunnen lopen” en eventueel ook nog een sprintje moet kunnen trekken op weg naar de eindstreep.

Met name het trainen van het deel van het systeem dat je in het rood laat lopen (=hard trainen) is ten eerste iets dat je niet te vaak kunt trainen in een week omdat het een paar dagen herstel vergt en ten tweede omdat je ook nog andere zaken moet trainen. In feite gebeurt het twee keer per week trainen van de zwaardere trainingen op papier bij heel veel lopers wel. Echter, vergeten wordt nog wel eens dat in de week dat er een wedstrijd gelopen wordt een zware training geschrapt mag worden. Gebeurt dit niet dan kan bij herhaling van deze fout een achteruitgang in prestatievermogen optreden.

Trainingen hebben alleen nut als er rust in de week wordt ingebouwd. Het lichaam moet beschadigd spierweefsel opbouwen, kraakbeen moet herstellen en je bloedwaardes moeten op een niveau komen dat past bij een prestatieverbetering. En dat kan dus alleen als je je lichaam de tijd geeft om te herstellen.

Ofwel: het is rust dat telt. Geen rust betekent geen prestatieverbetering en op termijn prestatieachteruitgang. Ga daarom eens kijken bij een atletiekvereniging of georganiseerde loopgroep om onder begeleiding op de juiste wijze aan je prestatie te werken.