In de herfst en winter is het redelijk vroeg donker en niet alle trainingen kunnen overdag gedaan worden. Je bent dus wat meer aangewezen op de openbare weg. En daar heb je te maken met andere verkeersdeelnemers.

Hierbij een aantal veiligheidstips:

Draag goed zichtbare kleding met voldoende reflecterend materiaal. Maar bedenk dat refelectie alleen werkt als er licht op schijnt. Een lampje aan de bovenarm is daarom een verstandige aanvulling. Ook goede hardloopschoenen zijn voorzien van reflecterend materiaal.

Kies goed verlichte en verkeersarme routes om te lopen. Loop liever een veilige route een aantal keer dan lopen op een grotere, maar onveilige route. Ben extra allert en loop zonder hoofdtelefoon want dit leidt alleen maar af. Als je niet op de stoep kunt lopen, loop dan het verkeer tegemoet. Op deze manier zie je andere weggebruikers gemakkelijker.

Probeer je trainingen zo te verdelen dat je de intervaltrainingen overdag kunt doen en de duurlopen in de avond. Interval in het donker is extra gevaarlijk. Met versnellen is het verleidelijk om net de versnelling nog af te maken, terwijl dit verkeerstechnisch voor gevaar kan zorgen. Probeer de drukste tijden te vermijden. Na 19.00 uur wordt het normaal gesproken rustiger in het verkeer.

Gebruik een identificatie naamplaatje met gegevens als je naam, geboortedatum, bloedgroep, adres en telefoonnummer. Hopelijk heb je het niet nodig uiteraard. Het is ook handig om een telefoon mee te nemen, zodat je eventueel hulp in kunt roepen.

Met de juiste voorzorgsmaatregelen kan er ook in donkere omstandigheden prima hardgelopen worden. Zorg er voor dat je veilig loopt!