Lange tijd werd er gedacht dat het lichaam ofwel explosief ofwel op duurvermogen zou kunnen trainen. Een eindsprint zou voor een duurloper niet veel meer voorstellen en bij een explosieve sporter zou je een slechter uithoudingsvermogen verwachten.

Met gepolariseerd trainen én voeden kan je het beste van twee werelden intrainen. Men traint en voedt zichzelf dan ofwel in het explosieve energiesysteem of in het duurvermogen. Men besteedt geen aandacht aan wat daartussen in ligt. Het vraagt om een gedisciplineerde inzet en een goed uitgedacht plan. Maar het kan de sporter enorme voordelen opleveren.

Wanneer je dieper in het lichaam gaat kijken tijdens de twee verschillende trainingsfases dan zien we verschillende brandstoffen die door het lichaam worden aangesproken. In het lage duurvermogen zijn het voornamelijk vetten. In de explosieve trainingsfase verbruikt met suikers. Het idee achter gepolariseerd trainen is de vetverbranding zo in te trainen dat er een stevige trainingsadaptatie ontstaat die veelal behouden zal blijven wanneer de sporter over zal gaan naar het trainen van de suikerverbrandingsfase (het explosievere werk). Naast de juiste training is de juiste voeding cruciaal in deze. Tijdens het intrainen van het duurvermogen is het noodzakelijk dat de atleet sterk mindert met de inname van koolhydraten en bij voorkeur gebruik maakt van “intermitted Fasting”.

In de tweede trainingsfase van het gepolariseerd traingsschema stapt de sporter over naar het trainen van de explosiviteit en kracht. Het metabolisme schakelt dan over naar een suikerverbranding. De voeding moet daarop worden aangepast en koolhydraten dienen meer aanwezig te zijn in het voedingspatroon.

Het idee achter dit trainingsprincipe is het uitbuiten van beide energiesystemen voor een maximale prestatie in de duursport. Een juiste periodisering en ondersteuning van een voedingsplan en supplementen zijn nodig om dit trainingstraject optimaal toe te kunnen passen.

Voor een compleet plan en diepgaande uitleg over deze manier van trainen…